FREE ADMISSION

Kroatien - del 2

Vi har besøgt Kroatien i årene 2000, 2001, 2002, 2003, 2005, 2009, 2014 & 2015 alle gange med stor succes. Nogle af årsagerne til at vi efterhånden elsker Kroatien er: Det dejlige behagelige tørrer klima, ikke for varmt, normalt en behagelig kølende brise fra Adriaterhavet, det normalt klare og varme vand i flotte dybblå farver, de mange forskellige fisk, den flotte natur, god stemning - afstressende, de hjælpsomme og venlige kroatere - man er altid tryg ved dem, ingen tyveri trods det at vi næsten aldrig lukker vores telt, det forholdsvis lave prisniveau og den korte køreafstand fra Danmark.

Kroatien del 2 omhandler 2002, 2003 & 2005.

2002:
Vi kom, næsten som sædvanlig fra Seeboden i Østrig, men denne gang sejlede vi fra Brestova på Istrien til Porozina på den nordlige del af Cres. Sejltiden er omkring ½ time og prisen for bil og 4 voksne 110 kr. Køreturen fra Porozina til Mali Lošinj var flot i det gode vejr. Vi passerede bla. det højeste punkt på Cres "Gorica", som er 648 m højt og der skulle om vinteren falde sne her, hvilket man slet ikke kan forstå, når man ser det nu.

Billeder fra det nordlige Cres.

Da vi kom til campingpladsen "Cikat", fandt vi efter ca. 1 times søgning et sted at slå op med masser af plads udenom. De første par dage gik med at slappe af dvs. svømme, dykke, spille forskellige spil og gå små ture. Ind imellem måtte vi en tur til Mali Lošinj for at handle lidt ind, det var jo lidt begrænset hvad man kunne købe af mad i supermarkedet på pladsen. Andendagen var vi på en lille tur til Veli Lošinj, hvor vi gik rundt og nød dette lille paradis. Her er bare så dejligt, lækkert vejr, meget frodigt, en hyggelig lille havn, stemning, charme og luften er bare så ren og tør, godt sted for folk med astma og lign. Lige syd for Veli Lošinj ligger Rovenska, som er en ganske lille by med en meget lille havn og en god badestrand.

Billeder fra Mali, Veli & Rovenska.

De næste dage gik igen med afslapning, svømning osv. og vejret var efter lidt torden helt fantastisk se her.

Næsten hver aften gik vi ned til stranden for at se den smukke solnedgang, samtidig fik vi også en dejlig is og gik derefter en lille tur rundt på pladsen eller langs vandet.

Sådan skal en solnedgang se ud.

Vi var en af dagene på en lille badetur til "vores bugt", som ligger på vej til Veli Lošinj. Bugten, som hedder "Baldarka", er virkelig smuk, men pga. vanddybden er vandet ikke så varmt, så når man bader her, skal man lave lidt for at holde varmen. Da der er meget dybt, er det bedst at svømme tæt på kysten, hvis man vil se på de mange fisk og korallerne. Stedet anvendes en del af rigtige dykkere, dvs. dykkere som anvender iltflasker.

Her er et par billeder fra stedet.

Den følgende dag lejede vi 4 cykler og fulgte strandpromenaden hele vejen fra Mali Lošinj til Veli Lošinj og videre ad en lille sti syd for Rovenska. Det var en rigtig god tur, på trods af de lidt defekte cykler. Det var ret behageligt af cykle langs vandet, når det var omkring 30°C. Da vi nåede ud til det sted hvor "stien" sluttede stillede vi cyklerne og fik i skyggen lidt at spise og drikke. Derefter tog jeg min cykel og forsøgte at køre lidt længere ud mod spidsen af halvøen, men jeg kunne ikke "køre" længere end til næste bugt, så var det umuligt at cykle mere. Det sidste stykke kørte jeg næsten på kanten af klipperne og der var langt ned. Da jeg kom tilbage fik jeg en glædelig nyhed: "Vi har set delfiner" sagde de i flok. Ok ikke dårligt. Jeg nåede heldigvis også at se 2 flokke med kikkerten. Desværre var de for langt ude til at vi kunne fotografere dem.

Flere billeder fra det lækre vand.

Læg mærke til de høje bjerge i baggrunden på billede nr. 2, det er bjergene på fastlandet som her er omkring 1700 meter høje.

"Hverdagen" på en campingplads i syden, byder på mange forskellige ting og oplevelser, her er nogle af dem.

Vi boede det meste af ferien på vores favoritplads "Cikat" i Mali Lošinj. Vi var i Mali i 11 dage og havde for det meste dejligt vejr dvs. 25 - 30°C.

2003:
Dette år valgte vi at komme fra Slovenien (Ljubljane), køre gennem den sydøstlige del af Slovenien til Karlovac i Kroatien. Herfra fulgte vi E71 til Gracac og derefter af de små veje (27 & 503) til den lille by Turanj, som ligger dejligt ud til havet. Vores søn havde lavet en aftale med en fra klassen, som kom fra denne by. Han var "hjemme" på sommerferie og vi havde nogle gode oplevelser sammen med klassekammeraten og hans familie. Det var lidt pudsigt at vi kom til at bo på en campingplads, der var ejet af kammeratens onkels. Måske vil ikke alle kalde det en campingplads, den var ganske lille med plads til ca. 10 telte. Der var 2 toiletter og 1 brusebad med lidt koldt vand, men det var ikke nogen problem, da vi var de eneste på pladsen. Pladsen lå rigtig godt lidt oppe bag ved strandpromenaden, stille og fredeligt og kun ca. 200 m til vandet. Udgiften til overnatning var særdeles billigt - 74 kr. pr. nat for 4 personer med strøm!

Billeder fra bjergene ved Obrovac ca. 50 km nordøst for Turanj.

Billeder fra Turanj.

Da vi havde slået vores telt op, blev vi inviteret op til ejeren for at få en lille drink og hyggelig snak på terassen - se det er service. Det var forøvrigt en dejlig terasse med masser af frugter.

Fra Turanj kørte vi videre til Ston i det sydlige Kroatien, omkring 50 km nord for Dubrovnik. Turen langs kysten er næsten ubeskrivelig flot.

Her er lidt billeder fra turen. De fleste fotos er taget, mens vi kørte i bilen.

2005:
Vi besøgte Kroatien i slutningen af juni 2005. Vi kørte først med biltog fra Hamburg i Tyskland til Villach i Østrig. Derefter havde vi 2 overnatninger i Bled i Slovenien, før rejsen gik videre til Rijeka i Kroatien. Herfra sejlede vi ned gennem Adriaterhavet via bl.a. Split og Hvar, før vi "landede" i Dubrovnik. Sejlturen tog 20 timer og kostede 264 Euro (1962 kr.) for 3 voksne og personbil inklusiv udvendig kahyt. Sejlturen ned mellem de mange øer i Adriaterhavet var en uforglemmelig flot tur, som det kan ses på de følgende billeder.

Billeder fra Rijeka og sejlturen ned gennem Adriaterhavet.

Video fra indsejlingen til Dubrovnik, Kroatien d. 21-06-05.

Start video og oplev indsejlingen til Dubrovnik.

Da vi om eftermiddagen ved 16-tiden ankom til Dubrovnik, kørte vi videre til Baosic i Montenegro, hvor vi havde lejet en lejlighed.

Klik på en af de nedenstående knapper for at vælge årstal.